Innhold og SEO

En nettside fungerer i f.eks et Google-søk når fokuset for innholdet er på brukeren/kunden. Innhold som tekster, bilder, animasjoner, filmer, overskrifter, linker og innholdstruktur må ha fokus på brukeren i sentrum. Innholdet må så struktureres og designes (webdesign) på en måte som er nyttig, enkel og logisk for brukeren (UX).

 

Tekster og annet innhold må også lages på en måte som gjør at det plukkes opp av søkemotorer som Google, Yahoo! og Bing. Dette er både en teknisk jobb og innholdsjobb med tekster. Det er denne jobbens som kalles for Søkemotoroptimalisering (SEO). Det å skrive innhold på nettsider er et eget fag. Vi har lang erfaring med dette og kunden jobber også tett med vår tekstforfatter i en slik prosess.

 

Søkemotorene leser mer eller mindre innholdet strengt fokusert mot det kunden søker etter. Søker kunden etter f.eks joggesko må innholdet på nettsidene dine være rettet mot «Joggesko» om du vil at kunden skal finne deg. Denne jobben er det som kalles for SEO (Search Engine Optimization) eller søkemotoroptimalisering på norsk.

 

Jo bedre du jobber med ordet «Joggesko» jo høyere vil f.eks Google rangere siden din og jo høyere på det organiske søket vil siden din komme. Vi i Folkebadet jobber tett med våre kunder for å sette fokuset på SEO og de tekniske løsningene som skal til for at kunder finner nettopp din nettside.

 

Tips for innholdsproduksjon

  • Tenk kort/tabloid
  • Skriv for brukeren – ikke for Google
  • Bruk triggerord
  • Skriv setninger og ikke overdriv triggerordbruken
  • Kjenn brukeren og gjør deg kjent med hva brukeren faktisk søker etter