Linn Marie Corneliussen
Prosjektleder
19. desember 2018

Living Coral

Hver desember i 20 år har Pantone lansert «color of the year». Dette påvirker alle trender, design, kultur og motebilde for året. Pantone sier selv dette i en pressemelding «hvordan farger kan legemliggjøre vår kollektive erfaring og reflektere hva som foregår i vår globale kultur i et øyeblikk.»

I året som gikk var det Ultra Violet som ble kåret til årets farge. En lilla-farge som du må ha mot for å bruke, men som i sitt rette element og med de riktige samarbeidspartnerne er helt nydelig. Denne er inspirert av ny teknologi og andre galakser samt kunstneriske utrykk og spirituelle refleksjoner. Pantone sitt eget bilde på denne fargen er en vakker stjernehimmel over en majestetisk fjellkjede, alt i lilla-toner.

Bilde fra pantone.com

Fargen Living Coral har i 2019 fått denne gjeve tittelen.

Det er en edgy farge med en gylden undertone.

Living Coral «symboliserer vårt medfødte behov for optimisme og gledesfulle sysler. Den belyser vårt ønske om et lekfullt uttrykk.»

Som en motpart til fjorårets farge reflekterer denne vår søken etter autentiske og oppslukende opplevelser som muliggjør nærhet og intimitet. I en hverdag fylt med digital teknologi og sosiale medier. Den skal gi oss varme, nærhet og enegi i våre hektiske liv.

Bilde fra pantone.com

Living Coral er inspirert av hvordan korallrevet gir ly til havets liv og er en kilde til næring, samtidlig som det har et spekter av mangfoldige farger og nyanser. Og naturens eget eksklusive og skjermede fargespill under havoverflaten.

Den «representerer fusjonen av det moderne livet, og er en pleiefarge som vises i våre naturlige omgivelser og samtidig viser en livlig tilstedeværelse innen sosiale medier.»

Bilde fra pantone.com

Pantone sitt eget bilde på denne fargen er, naturlig nok, koraller i selskap med en liten korallfarget sydhavsfisk, med en rolig grønn-blå havsjattering som bakteppe, dette harmoniserer perfekt.

 

«Fargen fungerer som en linse, hvor vi gjennom denne opplever vår ekte og digitale virkelighet. For forbrukere som lengter etter menneskelig interaksjon og sosiale forbindelser, vil de naturlige og oppmuntrende kvalitetene i fargen Living Coral skape denne følelsen.»
Leatrice Eiseman, administrerende direktør for Pantone Color Institute

Bilde fra pantone.com

Når dette er sakt minner denne fargen meg om barnerommet mitt på 90-tallet som mamma kalte «ferskenfarge», jeg vil jo si at Living Coral er hakket mer sexy navn. Heldigvis.

Og den passer kanskje best sammen med fager i samme skala og nyanser, ikke på et jenterom, proppet fullt med rosa lekekjøkken, hesteblader, Barbier med avklippet hår og en bilbane arvet av min bror.

Det blir spennende å se hvor mye denne fargen blir brukt i året vi har foran oss og på hvilken måte.

Toppbilde: pantone.com

Les også: